Múzeumpedagógia

Múzeumpedagógia

Kedves Múzeumbarát Pedagógusok!

Kiskun Múzeum egyik legfontosabb küldetése, hogy a felhalmozott tárgyi örökséget és az egyedülálló műemléki környezetet sokoldalúan, élményszerűen bemutassa. A múzeum küldetésének fontos eleme, hogy az ide látogató gyermekek is maradandó élménnyel gazdagodjanak.

Múzeumpedagógiai tevékenységünket leginkább a helyi régészet, néprajz, mesterségek, képzőművészet, büntetéstörténet, Móra Ferenc és Petőfi Sándor kultusza határozza meg.

A múzeumpedagógiai óra a tananyaghoz kapcsoltan, tematikusan felépített foglalkozás keretében a múzeumi gyűjtemény bemutatására is szolgál.

A foglalkozások mellé kézműves foglalkozást kínálunk, melynek választása nem kötelező.

A foglalkozások kezdő időpontját a kiállítások nyitva tartásához igazítjuk.

A foglalkozások tanítási napokon, egyéb időpontban, előre egyeztetve vehetők igénybe.

Múzeumpedagógiai foglalkozásra bejelentkezés és információ

Samu Csilla
múzeumpedagógus
elérhető a Kiskun Múzeum nyitva tartási idejében
e-mail cím: samu.csilla@kiskunmuzeum.hu
tel.: +36-76- 461-468
mobil: +36-30-431-83-96

A programok helyszínei:

  • Kiskun Múzeum (Dr. Holló Lajos u. 9.)
  • Petőfi Sándor Emlékház (Petőfi Sándor u. 7.)
  • Móra Ferenc Emlékház (Móra Ferenc u. 19.)
A múzeumpedagógiai foglalkozások térítési díja

A múzeumpedagógiai foglalkozások díja óvodáknak: 

    • 1 alkalom ingyenes (minden csoport számára)
    • alkalomtól 2000 Ft / csoport
    • kézműves foglalkozás díja minden esetben: 500 Ft / fő
    • belépés minden esetben ingyenes

A múzeumpedagógiai foglalkozások díja bérlettel rendelkező iskoláknak: 

    • 1 alkalom ingyenes (minden osztály számára)
    • alkalomtól 2000 Ft / osztály v. csoport
    • kézműves foglalkozás díja minden esetben: 500 Ft / fő
    • belépés minden esetben ingyenes

A múzeumpedagógiai foglalkozások díja bérlettel nem rendelkező iskoláknak: 

    • 2000 Ft / csoport

+ múzeumi belépő: 600 Ft / fő

+ kézműves foglalkozás díja: 500 Ft / fő

Múzeumi iskolai bérlet tanév/iskola: 15 000 Ft

A múzeumi bérlet biztosítja:

– hogy a nappali oktatás munkarendje szerinti, oktatásban részt vevő tanulók pedagógus kíséretében, az adott tanév során korlátlan alkalommal és létszámban látogathassák meg a helyi muzeális intézményeket, a Petőfi Sándor Emlékházat, a Móra Ferenc Emlékházat valamint a Kiskun Múzeum kiállításait,

– a díjmentes belépést és a kiállítások rövid ismertetését,

– hogy egy alkalommal minden iskolai osztály és óvodai csoport ingyenesen részt vehessen egy múzeumpedagógiai órán, mely egy téma feldolgozását teszi lehetővé játékkal, feladatlapokkal,

– Az IDŐBATYU – Kiskunfélegyháza pillanatai interaktív órák helyi iskoláknak ingyenesek.

Kiskun Múzeum

Állandó kiállításokra épülő múzeumpedagógiai programok:

 
  1. Óvodások a múzeumban:
  • Őslények és kőzetek, gyertek, gyertek gyerekek…:

A foglalkozás bemutatja az ősállatokat; összehasonlítjuk azokat a mai korban élő állatokkal. Időszalag segítségével bemutatjuk a föld kialakulását napjainkig.

Tárgyalkotás: „őskövület” készítés

  • Keresem, kutatom…:

A régészeti foglalkozás keretében megismerkedhetnek a gyerekek a régészek munkájával; megtudhatják, hogyan kerül be egy lelet a múzeumi vitrinbe.

Tárgyalkotás: marokedény készítés

  • „Élet a dédinél”:

Dédszüleink emléke a múzeumban. Dédszüleink mindennapjaiba kaphatnak bepillantást a gyerekek.

Tárgyalkotás: öltöztetős baba készítése

  • „ Adj király katonát!! ”:

Ismerkedés a 19-20. század népi gyermekjátékaival.

Tárgyalkotás: „termésállat” készítés

 

  1. Általános iskolások a múzeumban:
  • Keresem, kutatom:

A régészeti foglalkozás keretében megismerkedhetnek a gyerekek a régészek munkájával; megtudhatják, hogyan kerül be egy lelet a múzeumi vitrinbe.

Tárgyalkotás: marokedény készítés

Ajánlott korosztály: 1.- 8. osztály

  • Hajlékok és házak:

A foglalkozás az ősidőktől a késő középkorig bemutatja az adott korra jellemző lakóépületeket, településhálózatot, bemutatja hogyan élt az adott kor társadalma.

Tárgyalkotás: Árpádkori veremház makett készítése

Ajánlott korosztály: 5. – 8. osztály

  • Táplálkozás és Kertkultúra:

A foglalkozás bemutatja, az ősidőktől a késő középkorig, hogyan fejlődik a társadalom táplálkozás- és kertkultúrája.

Tárgyalkotás: fűszerzsákok varrása

Ajánlott korosztály: 5. – 8. osztály

  • Őslények és kőzetek, gyertek, gyertek gyerekek…:

A foglalkozás bemutatja az ősállatokat; összehasonlítjuk azokat a mai korban élő állatokkal. Időszalag segítségével bemutatjuk a föld kialakulását napjainkig.

Tárgyalkotás: „őskövület” készítés

Ajánlott korosztály: 1. – 8. osztály

  • Élet a földeken:

Földművelés, betakarítás, a gabona útja az aratástól a kenyérig.

Ajánlott korosztály: 3. – 8. osztály

  • Élet a pusztán:

Állattartás, behajtás, őszi pásztorünnepek.

Tárgyalkotás: gyapjúbárány készítés

Ajánlott korosztály: 3. – 8. osztály

  • Élet az otthonokban:

Bepillantás a régi ember „ruhásszekrényébe”, mindennapi eszközök, használati tárgyak megtekintése.

Tárgyalkotás: szövés kerettel

Ajánlott korosztály: 5. – 8. osztály

  • Mesterek és mesterségek Kiskunfélegyházán- Kisinasból céhmester:

Céhes mesterek – iparosok városunkban, mesterek mindennapjai Kiskunfélegyházán.

Tárgyalkotás: mesterlevél írása lúdtollal

Ajánlott korosztály: 5. – 8. osztály

  • A malomban….:

Hogyan működik a szélmalom? Ki volt a molnár? A foglalkozás keretein belül megismerkedhetnek a diákok a malom szerkezetével, működésével, a molnár és családja munkájával.

Gabonamustra és őrlemény felismerés. – Játékkal egybekötött foglalkozás.

Ajánlott korosztály: 2. – 8. osztály

  • Háborúban, békében – Fegyverek különböző korokból:

A foglalkozás bemutatja milyen fegyvereket használtak a hadakozó férfiak a 16.-20. század között.

Ajánlott korosztály: 5.- 8. osztály

  • Ásványok a mindennapjainkban:

Ásvány vagy kőzet?

Hogyan képződnek az ásványok?

Milyen ásvány lehet a bolondok aranya, és a Mária üveg? 

Milyen kőzetet vagy ásványt használunk a mindennapjainkban? – a foglalkozás keretein belül mindenre választ kaphatunk.

Ajánlott korosztály: 5. – 8. osztály

  • Csillagok, csillagok….:

A repülés és a repülőgépek fejlődésének története.

A foglalkozás keretein belül megismerkedhetnek a diákok, mit kell ahhoz tudni, hogy valaki vadászrepülőt vezethessen, és mi a feltétel annak, hogy felrepülhessünk a világűrbe. Játékos feladatlappal egybekötött foglalkozás.

Ajánlott korosztály: 5. – 8. osztály

 

  1. Középiskolások a múzeumban:
  • Hajlékok és házak:

A foglalkozás az ősidőktől a késő középkorig bemutatja az adott korra jellemző lakóépületeket, településhálózatot, bemutatja hogyan élt az adott kor társadalma.

Tárgyalkotás: Árpádkori veremház makett készítése

  • Táplálkozás és Kertkultúra:

A foglalkozás bemutatja, az ősidőktől a késő középkorig, hogyan fejlődik a társadalom táplálkozás- és kertkultúrája.

Tárgyalkotás: fűszerzsákok varrása

  • Mesterek és mesterségek:

A foglalkozás bemutatja a kézművesség és mesterségek kivirágzását az ősidőktől a késő középkorig.

Tárgyalkotás: dombornyomás

  • Ásványok a mindennapjainkban:

Ásvány vagy kőzet?

Hogyan képződnek az ásványok?

Milyen ásvány lehet a bolondok aranya, és a Mária üveg? 

Milyen kőzetet vagy ásványt használunk a mindennapjainkban? – a foglalkozás keretein belül mindenre választ kaphatunk.

  • Háborúban, békében – Fegyverek különböző korokból:

Miként használták hadakozó nők és férfiak a szúró- vágó és lőfegyvereket.

A foglalkozást két korszakot mutat be: (külön-külön kérhető)

17.-18. századi fegyverek története:

Török hódoltság, végvári vitézek.

  1. századi fegyverek története:

1848-1849-es forradalom és szabadságharc fegyverviselése, nők és férfiak élettörténete a szabadságharcban.

  • Bűn és bűnhődés:

Büntetéstörténet Magyarországon a középkortól a XX. századig. 

Tárgyalkotás: türelemüveg készítés

  • ”Antibetyár” interaktív nyomozós játék

Az izgalmas interaktív nyomozós játék, a szabaduló szoba elvein alapszik, melyben a jelen kor bűnmegelőzési tanácsai ötvöződnek a közel 400 évet felölelő magyarországi büntetés végrehajtás eszközeivel.

Ajánlott létszám: 16 fő

  • Eltűnt mesterségek nyomában:

Céhes mesterek – iparosok városunkban, mesterek mindennapjai Kiskunfélegyházán.

Tárgyalkotás: mesterlevél írása lúdtollal

  • Parasztpolgári élet Félegyházán:

Redemptus, irredemptus, zsellér.

Félegyháza szabadpolgári társadalmának bemutatása. Nők és férfiak szerepe a családban, a közéletben az újratelepítéstől az 1848/49-es forradalom és szabadságharcig.  Feladatlappal összekötött foglalkozás.

 

  1. Tematikus Napok: – Általános Iskoláknak

Ősz:

Aki libát nem eszik, egész évben éhezik… – Szent Márton napi népszokások

Tél:

Kiskarácsony, nagykarácsony – Kiskunfélegyházi szokások

Tavasz:

„Fészket rak a jó idő, gólyanép is haza jő…..” – Szent György napi népszokások

Móra Ferenc Emlékház

  1. Általános iskolások a múzeumban:
  • Mit rejt a „csodadoboz”?

Kincskereső kisködmön című ifjúsági regényhez kapcsolódva számos olyan tárgy kerül elő, amelyeket ma már máshogy hívunk vagy nem is nagyon ismerünk: kalamáris, körtemuzsika, stb. Célunk e tárgyak bemutatásával és megismertetésével, hogy könnyebbé tegyük a gyerekeknek a regény olvasását és értelmezését.

  • Aki a kovászt eteti …

A kenyérsütő asszony mindennapjaiba nyerhetünk bepillantást. Ismereteket szerezhetnek a gyerekek a gabona útjáról a kisült kenyérig.

Feladatalappal egybekötött foglalkozás.

  • „Engem Félegyháza tett íróvá …”

Móra Ferenc Kiskunfélegyháza szülötte, díszpolgára. Bepillantás az író, régész, könyvtáros, múzeumigazgató gyermekkorába, szülővárosához kötődő kapcsolatába.

Feladatlappal összekötött foglalkozás.

  • „A bundának nincs gallérja …”

Vagy mégis? A szűcsmesterség rejtelmeibe kaphatnak betekintést a diákok. Tárgyalkotás: bőrbugyelláris készítés

  1. Középiskolások a múzeumban:
  • „Engem Félegyháza tett íróvá …”:

Móra Ferenc Kiskunfélegyháza szülötte, díszpolgára. Bepillantás az író, régész, könyvtáros, múzeumigazgató gyermekkorába, szülővárosához kötődő kapcsolatába.

Feladatlappal összekötött foglalkozás.

Petőfi Sándor Emlékház

  1. Általános iskolások a múzeumban:
  • Március 15-e gyerekszemmel:
  1. Petőfi és a Nemzeti dal:

Jókai, Petőfi, Vasváry és még sokan mások, kik hozzátettek az 1848-as forradalom kirobbanásához. De kik is voltak ők valójában? A játékos foglalkozás keretében megtudhatják.

Tárgyalkotás: gyapjúkokárda készítés.

Ajánlott korosztály: 3-6. osztály

 

  1. „Jászkun – huszárezred” katonája lettem……

Toborzás és körjáték.

Tárgyalkotás: Kossuth címeres tábori lap készítés

Ajánlott korosztály: 1-4. osztály

 

  • Legyél Te is városalapító!! – Félegyháza fejlődése 18. századtól napjainkig… A diákok betekintést nyerhetnek Félegyháza helytörténetébe, hogyan alakul a város képe a 18. századtól napjainkig.

Játékkal egybekötött foglalkozás.

Ajánlott korosztály: 5. – 8. osztály

 

  • „Itt születtem én ezen a tájon…”

Petőfi-emlékek Kiskunfélegyházán. A költő gyermekkori kötődése városunkhoz. Feladatlappal egybekötött foglalkozás.

Ajánlott korosztály: 5. – 8. osztály

 

  1. Középiskolások a múzeumban:
  • Petőfi-Activity

Az ACTIVITY társasjátéknak megfelelő szabályok szerint Petőfi Sándorhoz kapcsolható fogalmak, személyek feladványával várjuk a középiskolás diákokat.

 

  • „Itt születtem én ezen a tájon”

Petőfi–emlékek Kiskunfélegyházán. A költő gyermekkori kötődése városunkhoz.

Feladatlappal egybekötött foglalkozás.

 

  • MŰVÉSZ-TÉR:

Látvány, megjelenítés, stílus a 20. századi kiskunfélegyházi képzőművészeti alkotások tükrében.

 

Kiegészítő – Érettségi tételekhez:

Az irodalomóra és a történelemóra tananyagához kapcsolódóan helytörténeti órákat kínálunk középiskolás diákoknak, érettségi előtti felkészülésre.

Móra Ferenc: Szeptemberi emlék

Bepillantás kaphatnak a diákok Móra Ferenc gyermekkorába, a történet hátterébe.

Petőfi Sándor: Szülőföldemen

Bemutatásra kerül Petőfi Sándor és a város kapcsolata, a vers háttértörténete, a város Petőfi iránt való tisztelete és Petőfi Sándor kultusza Kiskunfélegyházán.

Félegyháza újratelepítése és mezővárossá fejlődése

A 18. században gyökeret vert kiskunságiak történelme.

Időbatyu – Kiskunfélegyháza pillanatai:

Interaktív helytörténeti órák általános és középiskolások számára, melyekben a kiskunfélegyházi eseményeket dolgozzuk fel, kapcsolódva nemzeti ünnepeinkhez, jelesebb történelmi eseményekhez, személyekhez.  Helyszín: iskolákban

Félegyháza szerepe az 1848/1849-es forradalom és szabadságharcban:

(ppt vetített képes előadás)

Az interaktív óra keretében a gyermekek megismerkedhetnek azokkal a fontos történelmi eseményekkel, amely a szabad polgári 1848/49-es Félegyházán történtek, és a 1848/49-es forradalom és szabadságharc emlékének őrzésével.

Városalapítás – Jászkun Redemptio:

(ppt vetített képes előadás)

Az interaktív óra keretében a gyermekek bepillantást kapnak a városalapítás történetébe.

„ Az én ’56-om!” – kiskunfélegyházi események:

(ppt vetített képes előadás)

Az interaktív óra keretében megismerkedhetnek a kiskunfélegyházi 1956-os forradalmi eseményekkel a diákok.

Megtudhatják miért is kiabálták elődeink azt, hogy „Ruszkik haza!” , miért büntettek, milyen megtorlások voltak. Kik voltak a félegyházi események koordinálói!

Móra Ferenc élete és munkássága:

(ppt vetített képes előadás, kézbe vehető tárgyak)

Az interaktív helytörténeti óra keretében a diákok megismerkedhetnek Móra Ferenc gyermekkori élményeivel, tanárrá válásának történetével, írói és múzeumi pályafutásával.

 

Kiskun Múzeum © 2019. Minden jog fenntartva / All Rights Reserved
Adatkezelési és adatvédelmi szabályzat – GDPR

 Tisztelt Látogatóink!

A Kiskun Múzeum a honlapunkon szereplő, szokásos nyitva tartással várja látogatóit.

 A Petőfi Sándor Emlékház és a Móra Ferenc Emlékház továbbra is csak előzetes bejelentkezéssel látogatható!

VASÁRNAP ZÁRVA VAGYUNK!

Kérjük, hogy további információért és látogatás bejelentkezésért keressenek bennünket a 76/461-468-as telefonszámon,

e-mailen: bejelentkezes@kiskunmuzeum.hu

valamint a honlapunkon: a www.kiskunmuzeum.hu időpontfoglalás menüjében

 

Aktuális információnk, friss bejegyzéseink olvasható

a “Híreink” menüben!

SZERETETTEL VÁRUNK MINDENKIT!